banner84

Ramazan Bayramı’nda beslenme

Bayram süresince de vücudumuza almamız gereken temel besin gruplarından kendimizi mahrum etmemeliyiz. Bu dört besin grubu;  süt ve süt ürünleri grubu, et-yumurta-kuru baklagiller grubu, sebze ve meyve grubu ve ekmek ve tahıllar grubudur.  Uzun süre oruç sonucunda öğünlere adaptasyonda sıkıntı yaşayabilirsiniz. Önemli olan normal beslenmenize geçişte en fazla 3-4 saat açlık sonrası öğün veya ara öğününüzü uygulamak ve sistematik gitmek. Canınız istemese bile birkaç lokma yemeye kendinizi zorlayın. Kahvaltıyı kesinlikle kaçırmayın eğer bayram süresince alışmakta zorlanırsanız kahvaltıdan sonraki ara öğününüzü terk edebilirsiniz.
Sindirim sisteminin düzenli çalışması ve kabızlıktan korunmak için lif (posa) içeriği yüksek olan sebze, meyve ve kurubaklagiller tüketilmelidir. Yetişkin bireyler imkanlar dahilinde günde 5 porsiyon sebze ve meyve tüketmelidirler. Lif (posa) içeriği yüksek bu besinler aynı zamanda kan şekerinin de hızla yükselmesini engellerler.
Uzun süre sınırlı su tüketimi olduğundan dolayı bayramda ödem oluşmuş olabilecek vücudunuzdaki suyu yerine koymak çok önemlidir. Özellikle sıcak havaların başlamasıyla birlikte günde en az 2-3 litre su içmeniz gerekir. Çay ve kahve su yerine geçmez ve susuzluğunuzu gidermez. Bayram gezmelerinde ölçülü olarak günde en fazla 2-3 bardak kahve veya 4 bardak çay tüketmenizi öneririm. Aşırı miktarda çay ve kahve tüketimi özellikle sıcak havaların başlamasıyla kalp ritim bozuklukları ve mide problemlerine neden olabilmektedir.
Diyabetliler, kalp-damar hastaları ve özel beslenme tedavisi uygulayanlar bayram süresince beslenmelerine dikkat etmeliler. Diyetlerinden dışarı çıkmamalılar.
Ramazan bayramı süresince mide ve bağırsak rahatsızlıkları yaşanmaması için fazla şeker ve şekerli gıdaların (tatlılar, çikolata vb) tüketimine dikkat edilmeli, çevrenin ısrarcı tutumlarından ve aşırı yeme eğiliminden mümkün olduğunca uzak kalınmalıdır. Özellikle bayramda tatlı tüketimi çok isteniyorsa hamurlu, şerbetli tatlılar yerine sütlü tatlılar küçük porsiyonlar  halinde tercih edilmelidir. İkramda bulunurken ise hamur işi tatlılar yerine sütlü tatlılar, taze veya kuru meyveler; şerbetler yerine taze sıkılmış meyve suyu, az şekerli limonata, ayran vb. içecekler sunulmalıdır.
Ramazan boyunca gece sahura kalkmak ramazan sonrasında da gece yeme isteğinizin olmasına neden olabilir. Bunu bir alışkanlık haline getirmeyin ve gece yemeyin. Özellikle yatmadan 2-3 saat öncesine kadar yemeyi kesin.

Yorum yapabilmek için üye girişi yapmanız gerekmektedir.

Üye değilseniz hemen üye olun veya giriş yapın.