Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK), araçların hasar durumlarının belirlenmesinde önemli bir değişikliğe gitti. Yeni düzenleme ile "ağır hasar" ve "tam hasar" kriterleri netleştirilerek, tüketicilerin ikinci el araç alım satımında daha şeffaf bilgiye ulaşması hedefleniyor. Artık araçlardaki hasar tespiti sadece ruhsatlı sigorta eksperleri tarafından yapılacak ve bu süreç Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM) tarafından takip edilecek.
SEDDK'nın getirdiği yeni tanıma göre, bir araç ancak hasar tutarı güncel rayiç değerini tamamen aşıyor ve aracın onarımı mümkün değilse "tam hasarlı" sayılacak.
"Ağır hasar" kriteri ise daha net bir eşikle belirlendi. Buna göre, aracın hasar tutarı rayiç değerinin yüzde 60'ını aştığında veya aracın belirli kritik parçalarında hasar oluştuğunda araç "ağır hasarlı" statüsüne girecek. Bu düzenleme ile önceki yüzde 70'lik hasar oranı eşiği aşağı çekilmiş oldu. Bu adımın sektördeki uygulama farklılıklarını azaltması ve araç sahiplerinin daha doğru bilgilendirilmesi amaçlanıyor.
Ağır veya tam hasar tespiti yapılan araçlar, daha önceki uygulamada olduğu gibi doğrudan trafiğe çıkamayacak. Bu araçların trafiğe yeniden dönebilmesi veya alım satımının yapılabilmesi için "trafikten çekilmiştir" ibaresi bulunan resmi belgenin zorunlu olması uygulaması devam edecek. Bu sayede ikinci el araç piyasasındaki bilgi eksiklikleri ve dolandırıcılık girişimlerinin önüne geçilmesi hedefleniyor.
Yeni düzenlemenin getirdiği en önemli yeniliklerden biri de, araçtaki ağır veya tam hasarın tespitini sadece ruhsat sahibi sigorta eksperlerinin yapabilecek olması. Bu zorunluluk, ekspertiz sürecinin yetkin kişilerce yürütülmesini garanti altına alacak ve sigorta şirketleri ile sigortalılar arasındaki potansiyel anlaşmazlıkları azaltmaya yardımcı olacak. Tüm bu tespit ve işlem süreçlerinin SBM üzerinden dijital olarak izlenebilir hale gelmesi de güvenliği artıracak bir diğer faktör. -Haber Merkezi