ABD'deki Michigan Üniversitesi Havacılık ve Uzay Mühendisliği Bölümü'nden 34 yaşındaki Dr. Gökçin Çınar, hibrit-elektrikli uçaklar ve yenilikçi itki sistemleri üzerine yaptığı çığır açan çalışmalarla havacılık dünyasının zirvesine çıktı. Sürdürülebilir havacılık alanındaki üstün katkıları sayesinde, 35 yaş altı bilim insanlarına verilen en prestijli küresel ödül olan Amerikan Havacılık ve Uzay Enstitüsü (AIAA) Lawrence Sperry Ödülü'ne layık görüldü. Ödülünü gururla alan Dr. Çınar, "Gerçekten çok onur duydum," dedi.

Uluslararası Alanda Üç Ödülle Taçlanan Başarı

Dr. Gökçin Çınar'ın sürdürülebilirlik odaklı çalışmaları uluslararası alanda yankı uyandırmaya devam ediyor. 2022'de AIAA ve IEEE'nin ortak sempozyumunda "En İyi Makale" ödülünü kazanan Çınar, 2024 yılında AIAA'dan iki "En İyi Makale" ödülü daha alarak havacılık ve uzay alanında toplam üç önemli ödüle sahip oldu. Bu yıl layık görüldüğü Lawrence Sperry Ödülü ise genç bilim insanlarının havacılık ve uzay alanına yaptığı önemli katkıları onurlandırıyor ve her yıl yalnızca bir kişiye veriliyor.

"Kalbim Dolu, Minnettarım"

ABD'de düzenlenen törende ödülünü alan Dr. Gökçin Çınar, duygularını şu sözlerle ifade etti: "Gerçekten çok onur duydum. Bu ödülü hibrit elektrikli uçak ve itki sistemleri ve sürdürülebilir havacılık alanlarına yaptığım katkılardan dolayı aldım. Bu ödül, her sene 35 yaş altı bir kişiye havacılık ve uzay alanına yaptığı önemli katkılardan ötürü veriliyor. Bu sene bana layık görüldü. Kariyerimde rol oynayan akıl hocalarıma, meslektaşlarıma, öğrencilerime, arkadaşlarıma ve özellikle aileme teşekkür ederim. Kalbim dolu."

NASA'dan Projesine Destek

Yeni nesil sürdürülebilir uçak tasarımları konusunda uzmanlaşan ve özellikle hibrit-elektrikli uçaklar üzerine uzun yıllardır çalışan Dr. Gökçin Çınar, çalışmalarına NASA'nın da destek verdiğini açıkladı. 2012'de ODTÜ Havacılık ve Uzay Mühendisliği'nden mezun olduktan sonra Georgia Tech'te doktora yapan ve 2018'de mezun olan Çınar, "Doktora tezimin konusu da elektriklendirilmiş (buna yüzde 100 elektrik ve hibrit elektrik de dahil) uçak tasarımlarıydı. Mezuniyetimden sonra 3 yıl Georgia Tech'te araştırma mühendisi olarak çalıştım. Ocak 2022'de ise University of Michigan'ın akademik kadrosuna katıldım," dedi.

Havacılığın Küresel Isınmaya Etkisi Ciddi Boyutta

Gelecek nesil uçakların fosil yakıtlara olan bağımlılığını azaltmak için çığır açan teknolojiler üzerinde çalıştığını belirten Dr. Çınar, hibrit ve elektrikli uçakların yanı sıra hidrojen yakıtlı uçakların da ilgi alanında olduğunu vurguladı. Günümüzde havacılık yakıtlarının çevre kirliliğine etkisine dikkat çeken Çınar, "Küresel havacılık endüstrisi, pandemi öncesinde yıllık 915 milyon ton karbondioksit emisyonuna neden oluyordu. Bu, insan kaynaklı toplam emisyonun yüzde 2,1'i olsa da, havacılığa olan talebin sürekli artması bu oranı gelecekte ciddi bir tehdit haline getirebilir," uyarısında bulundu.

Atatürk'ün Vizyonuyla Geleceğe Kanat Açıyor

Atatürk'ün "İstikbal Göklerdedir" sözünü her zaman rehber edindiğini söyleyen Dr. Çınar, amacının havacılığın küresel ısınmaya etkisini kalıcı olarak azaltmak ve bu süreçte yepyeni uçak tasarımları ortaya çıkarmak olduğunu belirtti. Çalışmalarında 2030 yılında kullanıma girebilecek kısa ve orta mesafe uçuş yapabilen hibrit-elektrikli uçakların tasarımlarının bulunduğunu ifade eden Çınar, havacılık sektöründe yeni teknolojilerin pazara giriş sürecinin uzunluğuna dikkat çekerek, önümüzdeki yıllarda etkili olabilmek için şimdiden yoğun çalışmaların gerektiğini vurguladı.

Elektrikli Uçak Üretimi Henüz Başlangıç Aşamasında

Dünyada henüz seri üretimde elektrikli uçak bulunmadığını belirten Dr. Çınar, çeşitli şirketlerin teknoloji gösterimi amaçlı uçuş testlerinin devam ettiğini söyledi. Uçak tasarım ve üretiminin uzun yıllar alan bir süreç olduğunu hatırlatan Çınar, Michigan Üniversitesi'nde bu alanda bir araştırma grubu kurduğunu ve "Integrated Design of Efficient Aerospace Systems Laboratory" adıyla büyüyen bu grupla birlikte çığır açan teknolojilerin entegrasyonu üzerine çalıştıklarını ifade etti. Dr. Çınar, NASA desteğiyle geliştirdikleri açık kaynak kodlu uçak tasarım yazılımının da herkesin kullanımına sunulduğunu sözlerine ekledi.   -Haber Merkezi
 

Kaynak: Haber Merkezi