banner84

'Bilinmezlik kaygıya sürükledi'

Alanya Posta TV'de yayınlanan Hayal Başar ile Sağlık Zamanı programının bu haftaki konuğu olan Uzman Psikolojik Danışman ve Alanya Postası Gazetesi köşe yazarı Muzaffer Gülsüm Türkeli, kaygı ve psikolojini sağlığına dair soruları cevapladı.

'Bilinmezlik kaygıya sürükledi'

Koronavirüs sürecinde her anlamda olumsuz etkilenme olduğu gibi en temel şeyler başında gelen insan psikolojisinde de ciddi etkilenmeler olundu. Bir anda değişen yaşam tarzı ve sosyal hayat düzeni insanlarda bir takım psikolojik sıkıntıyı beraberinde getirdi. Koronavirüs gibi ciddi bir hastalıkla yüz yüze gelmek, bu durumun ne kadar süreceğinin belirsizliği ve bütün zamanı evlerde geçirme zorunluluğu kaygı ve stresi doğurdu. Konu ile alakalı yaşanılan süreci Uzman Psikolojik Danışman Muzaffer Gülsüm Türkeli, Alanya Posta TV’ye anlattı.  

'BİLİNMEZLİKLE ALAKALI BİR DURUM'
Kaygının neden ve nasıl kaynakladığına değinen Türkeli, “Kaygı bilinmemezlikle alakalı bir durumdur. Bir şeyi bilmediğimiz ama kaygımız artar kaygının oluşumuna bakarsak da stresle kaygıyı çok karıştırırız genelde. Stresli miyiz kaygılı mıyız? Streste bir neden vardır bir bilenen vardır. Kaygı ise bilinmeyen üzerinedir. Korkuların oluşturduğu durumudur kaygı.  Mesela bu koronavirüs zamanında ne gibi bir kaygımız oldu neyi bilmiyoruz bilmediğimiz noktaya bakalım sonunun nasıl olacağını bilmiyoruz ne kadar süreceğini bilmiyoruz bu defa kaygı bozukluklarımız ortaya çıkmaya başladı. Bu tür durumlarda bilgileri doğru kaynaktan almadığımızda ve Psikolojik sağlamlığımız zamanında aile Olarak veya bireysel olarak Bu konuda gerekli tedbirler alınarak yetişmediysek Ve bunun esnekliğin sağlanması da oluşturulmadıysa kaygıları artmış oluyor” dedi.

PANİK ATAK YARATABİLİYOR
Kaygı ve stresin başlamasıyla oluşabilecek risklere değinen Türkeli, “Kaygı oluştuğu zaman risk faktörleri, Mesela Pandemi döneminde kaygı olunca dışarıya çıkmamak çok büyük bir problem haline geliyor, Ölüm korkusu olsun ailesinden birisine herhangi bir şey olacağı kendisine bir şey olacağı bir şeye sahip olamayacağı düşüncesi ve panik ataklar çok farklı durumlar arka arkaya gelecek şekilde psikolojik sıkıntılar meydana gelecektir.  Eğer düzenleyemezsek bu kaygıyı fark edip” ifadelerini kullandı.Kaygı problemini çözümüne değinen Türkeli, “Bazı insanlar yapısal olarak kaygıya müsaittir bu bir gerçek. Aileden aldığımız genler var Aileden almış olduğumuz problemi çözebilme tekniklerimiz var bize öğretmiş olduğu esneklikler var” diye konuştu.

'UYKU VE KIZGINLIK'
Travma yaşayan insanların kendini belli etmesine ve fark edilmesine değinen Türkeli, "Genelde travma yaşayan insanlar, travma sonrası stres bozukluğu vardır. Travma sürecinin bir geçmişi vardır.  Bu Süreçte bir inkar etme şok pazarlık olayı vardır. Bu süreç geçtikten sonra en sonra da kabul edip yaşamaya başlaması lazım. Eğer kişi bu travmanın üzerinden Belli bir zaman geçtiğinde uyum sağlanması beklenir. Ama hala uyum sağlayamadıysa vücudunda tepkiler  olduysa kızgınlıklar ve uyku bozukluğu olduysa kaygılarında artma olduysa bu kişide travma sonrası stres bozukluğu devam ediyor demektir. Bu durumda da psikolojik yardım alınması gerekiyor” dedi.

'SOSYAL DESTEK ÖNEMLİ'
Herhangi bir travmanın atlatılması için yapılması gerekenlere değinen Türkeli, “Travma atlatma durumu kişiden kişiye göre değişebilir bazı insanlar psikolojik destek almadan da atlatabilir. Bazıları ise kendileri atlatamıyorsa psikolojik destek alması gerekir. Kendi kendine atlatmada sosyal destek çok önemlidir. Travma sosyal destekle atlatılabilir. Sosyal destek nedir ilişkileri güçlendirmekle atlatılır. Yani İlişkilerin devam etmesi iletişim halinde olunması kişinin duygularının anlaşılması yalnız olmadığını hissettirmek ve özel olduğunu hissettirmek travmada olan insan için yakınındaki insanların yapabilecekleri bunlardır” diye konuştu.

'BEDENİ RAHATLATMAMIZ GEREKİR'
Travmadan ruhsal boyutta etkilenilmesine değinen Türkeli, “Bu gibi durumlarda ruhsal travma da ortaya çıkabiliyor. Travma olduğunda artık biraz daha terapi kısmından çıkıp ilaca da gidebilir. O konuda mutlaka bir uzmandan destek alınması gerekiyor. Kaygılardan veya travma sürecinde yapabileceğimiz şeyler bedeni rahatlatmamız gerekir. Bir şeyi ilk bedende hissederiz. Biz Bedeni rahatlatmaktan çok Düşünceye odaklanıyoruz. Ama bedeni esnetmekte lazım. Bedeni rahat olmayan bir beden bedenin düşüncesi rahatlamaz. Bedenen rahatlatan etkinlikler yapılması gerekiyor. Bu durumlarda insanın kendisini telkinli hale getirmesi için, öncelikle kişinin bedenine kendisine bakması lazım. Ben ne hissediyorum.  Bedeni rahatlatmayı öğrensin. Kendini tamamen rahatlatma çalışması yapması gerekiyor ki ondan sonra zihinsel olarak da rahatlamaya geçebilsin. Bu tür Durumlarda meditasyon yoga gibi etkinlikler birer ihtiyaçtır.” ifadelerini kullandı. -Haber Merkezi

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER

banner107