Ticaret Bakanlığı'nın 30 Ekim 2024 tarihli Resmi Gazete’de yayımladığı yönetmelik, 5 aylık geçiş sürecinin ardından 1 Nisan 2025'te yürürlüğe girecek. İnternet, mobil uygulama, televizyon ve radyo gibi kanallar üzerinden yapılan alışverişlerde ürün güvenliği sağlamak ve tüketici haklarını etkin şekilde korumak amacıyla uygulamaya konulacak bu düzenleme, büyük değişiklikler vaat ediyor.
SATICILARA ŞEFFAFLIK YÜKÜMLÜLÜĞÜ
Yeni yönetmeliğe göre, satıcılar ürünlerine dair güvenlik, üretici bilgileri ve iletişim adreslerini açık ve anlaşılır şekilde paylaşmak zorunda olacak. Ayrıca, ürünlerin güvenlik işaretleri de ürün açıklamalarında yer alacak. Bu sayede, çevrim içi alışverişlerde tüketiciler, fiziksel mağazalarda olduğu gibi ürünler hakkında detaylı bilgi alabilecek.
Sanal pazar yerlerinde de önemli yenilikler var. Ürünlerin güvenlik bilgileri, sistemlerde saklanacak ve güvensiz ya da mevzuata aykırı ürünler tespit edildiğinde, ilanlar 24 saat içinde yayından kaldırılacak. Bu, çevrim içi alışverişi daha güvenli hale getirecek.
TÜKETİCİ ŞİKAYETLERİNE HIZLI YANIT
Yönetmelik ayrıca, sanal pazar yerlerinin ürün güvenliği ile ilgili tüketici şikayetlerini alabilecek bir temas noktası oluşturmasını da zorunlu kılıyor. Tüketiciler, bu noktalar aracılığıyla ürünlere ilişkin bildirimde bulunabilecek ve soru taleplerine hızlıca yanıt alabilecek.
YURT DIŞINDAN SATIŞ YAPAN FİRMALARA TEMSİLCİ ZORUNLULUĞU
Türkiye’ye yurt dışından ürün satan firmalar için de yeni bir düzenleme getirildi. Bu firmalar artık Türkiye’de yerel bir temsilci atamak zorunda olacak. Yerel temsilcisi bulunmayan şirketlerin, Ticaret Bakanlığı'nın belirlediği listeye uygun ürünleri Türkiye'ye satmaları mümkün olmayacak. Aksi takdirde, firmalara çeşitli yaptırımlar uygulanacak ve gerekirse erişim engeli getirilecek. -Haber Merkezi