banner165

Geleceğin mesleğini burada inşa ediyorlar

Haftanın Röportajı’na konuk olan Şimay, Alanya’da Türkiye’nin sayılı atölyelerinden olan Alanya Robotik Kodlama Atölyesi’nin hikayesini Alanya Posta Medya’ya anlattı. Şimay, "Robotik kodlama şu anda dünyada çok gelişti. Çocuklarımızın kendilerini geliştirebilmeleri için yurt dışına açılmamız lazım” dedi

Geleceğin mesleğini burada inşa ediyorlar

(Özlem Kaygusuz)- Alanya Posta Medya’nın sevilen konsepti ‘Haftanın Röportajı’nda bu hafta ki konuğumuz geçtiğimiz günlerde Uluslararası VEX Robotics Adana Turnuvası’nda birincilik ödülü alarak Alanya’ya gurur veren Alanya Robotik Kodlama Atölyesi ortaklarından Aykut Şimay oldu. Şimay, robotik kodlamaya yönelik verdiği bilgilerin yanı sıra uluslararası alanda yer alarak Alanya’yı dünyaya tanıtabilmek için de büyük önem taşıyan atölyenin sponsorluk desteğine ihtiyacı olduğunu belirtti.

HOBİYKEN MESLEĞE DÖNÜŞTÜ
Özlem Kaygusuz: Merhabalar sohbetimize önce sizi tanımakla başlayalım.
Aykut Şimay: Benim Adım Aykut. Normalde BESYO mezunuyum. Beden eğitimi öğretmeniyim. 
Ö.K: Robotik kodlamaya merakınız nereden başladı?
A.Ş: Normalde robotik kodlamaya benim merakım hep vardı. Aslında ellerimdeki yara izlerinden de belli oluyor. Eskiden beri arabalar yapardım. Hobi olarak başlamıştım. Lisede droneler yeni yeni popüler oluyordu. Drone kodlamasına başladım. Türkiye’de hatta ilk kez drone kodlamaya da kendi atölyemizde başladık.  Aslında bu işe beni ilk başta droneler itti. Ardından gelişen teknoloji ile birlikte kendimizi bu işin içinde bulduk. Buranın ortağı Onur hocam ile birlikte ( burayı beraber kurduğumuz kişi) dronelarla çok haşır neşir olduk. 


AKIL HOCASI TEŞVİK ETTİ
Ö.K: Alanya’da robotik kodlama atölyesini nasıl kurdunuz?
A.Ş: Bizim akıl hocamız dediğimiz lisede bir öğretmenimiz vardı. O bize “ Bu işi çok seviyorsunuz, neden böyle bir şey yapmıyorsunuz? Alanya’nın çok ihtiyacı var” dedi. Biz de ufak bir atölye ile bu işe başladık. Önce az öğrencimiz vardı. Derslere de hobi olarak başladık. Öğrenciler gelmeye başladı. Sonra severek yaptığımız için gittikçe büyüdü. 
‘TÜRKİYE’DE SAYILI ATÖLYELERDEN’
Ö.K: Kaç yıldır bu işi yapıyorsunuz?
A.Ş: Yaklaşık 4 yıldır bu işi yapıyoruz.Yeni atölyemizi bir yıl önce kurduk. Türkiye’de sayılı atölyelerden. Mahmutlar’da da faaliyet gösteriyoruz.
ROBOTİK KODLAMA NEDİR?
Ö.K: Türkiye’de robotik kodlama ismi çok duyuluyor. Ama tam olarak anlamını bilmeyen birçok vatandaş var. Robotik kodlama tam olarak nedir? 
A.Ş: Aslında ikisi farklı branşlar. Robotik farklı, kodlama farklı bir branş. Robotik aslında hayatın her yerinde var ama kodlama kullandığımız arabalar, telefonlar hepsinin arka planı aslında bir kodlama, yazılım. Robotikte de daha çok sensörler, robotlar, motorlar gibi şeyler oluyor. 
‘ÇOCUKLAR ROBOTLAR HAREKET EDİNCE MUTLU OLUYOR’
Ö.K: İki farklı branş neden birleşti?
A.Ş: Bunları birleştirmemizin sebebi çocukların bunları sevmesi. Çocuğun asıl amacı kodlamayı öğrenmek ama kodlamayı öğrenmede zorlanacağı için robota dâhil ettiğimiz için çocuklar seviyor. Robot hareket ettiğinde çocuk çok mutlu oluyor ve farkında olmadan kodlamayı öğreniyor. Bu yüzden robotik kodlamayı bu şekilde birleştirip çocuklara öğretiyoruz.


5 YILDA KAPASİTE ARTTI
Ö.K: Biraz da atölyeden bahsedelim. Bildiğim kadarıyla sizin atölyeniz Alanya’da tek. Peki, biraz tarihçesine inersek ne zaman kuruldu? Kaç öğrenci kapasiteniz var? Bu konuyla ilgili biraz detaylı bilgi alabilir miyiz? 
A.Ş:  2017 yılında kuruldu. İlk kurulduğu zaman Alanya merkezdeydik. Bir iş hanındaydık o zamanlarda. Çalışmalarımız orada başladı. Yaklaşık 20 öğrencimiz vardı. Sonra aynı iş hanında bir alt kata geçtik ve iki atölye yaptık. Sonrasında gelen talep üzerine beş atölyeli bir yer kurduk. Şimdi de yine Alanya merkezdeyiz, Hacet civarındayız.


Ö.K: Şu anda atölyenizde kaç öğrenciniz var ve hangi yaşlarda öğrencileriniz var? Kaç tane öğretmeniniz var?
A.Ş: Şu anda 100 öğrencimiz var. 5 yaş itibari ile öğrenci alıyoruz. Genelde liseye kadar. Lise öğrencileri grup olarak geliyor. Proje amaçlı geliyorlar. Yani 5 yaş itibari ile başlayıp 14 yaşa kadar öğrenci alıyoruz. Her yaş gurubu kendi yaşıtlarıyla ders görüyor. Gruplarımız ayrı ayrı. Şu an burada 5 öğretmeniz. 
 

‘ÇOCUKLARIN ÖNCE MUTLU OLMASI LAZIM’
Ö.K: Peki, öğrenciler buraya gelince ilk etapta neyi öğreniyorlar?
A.Ş: Çocuklar ilk geldikleri zaman onları korkutmamak için önce eğlenceli şeylerle başlıyoruz.  Ufak kodlama programlarıyla başlıyorlar. Çocuklar Legoları çok seviyor. Ama bizdeki Legolar takmalı, sökmeli legolar değil. Sensörlü, kodlamalı, akıllı legolar. Çocuk oldukları için önce mutlu olmaları lazım. Önce mutlu ediyoruz sonra yavaş yavaş mutlu ediyoruz. 
DERECE ÜZERİNE DERECE ALDILAR
Ö.K: En son uluslararası bir turnuvaya katılmıştınız ve birincilik ödülü ile Alanya’yı da epey gururlandırdınız. Bu kapsamda katıldığınız turnuvalar hakkında neler söyleyebilirsiniz?
A.Ş:  Robotik kodlama şu anda Türkiye’de ve dünyada çok gelişti. Artık daha da ilerliyor. Gelecek nesiller bu işte çok çok daha iyi olacak. Biz de dünyayı takip ediyoruz. En son Adana Uluslar arası Vex Robotics Yarışması’na  katıldık. Bu yarışma uluslararası bir yarışma. Biz Türkiye bölümünden üç etaba katıldık. Yedincilik, ikincilik ve birincilik elde ettik. Üçüncü yarışmamızda birincilik elde ettik. Tecrübe ederek devam ediyoruz. Yeni tecrübeler kazanacak biz de kendimizi geliştirmiş oluyoruz. Bu konuda öğrencilerimiz de çok hevesli. Biz çocuklarımız Avrupa’yı, Amerika’yı görsün istiyoruz. Oradaki yarışmaları, tecrübeyi kazanmalarını çok istiyoruz. Yarışmalara katılmaya devam edeceğiz.


GERİ DÖNÜŞLER POZİTİF
Ö.K: Öğrencilerin ilgisiyle birlikte velilerden nasıl bir geri dönüş alıyorsunuz?
A.Ş: Öğrencilerimiz çok hevesli. Velilerden de çok büyük destek geliyor.
SPONSOR DESTEĞİ BEKLENİYOR 
Ö.K: Zorlandığınız noktalar oluyor mu?
A.Ş: Bizleri ve velilerimizi maddiyat olarak biraz zorluyor. Özellikle yurt dışına yarışmalara gidebilmemiz için bir sponsora ihtiyacımız var. Buradan sizin aracılığınızla da bize destek olmak isteyenler varsa yardımlarını bekliyoruz. Barınma, uçak bileti anlamında destek istiyoruz ki çocuklarımız Alanya’nın adını yurt dışında da duyurabilsin. Örneğin biz İstanbul’a gitmiştik koca Antalya’dan tek biz vardık. Bizim takımımızın adı Alanya Robotik. Orada gören herkes bize gelip “ Alanya’dan mı geliyorsunuz?” diye sordu. Yani aslında Alanya’nın da bayağ reklamını yaptık. Çok daha yeni takımlar, derece yapamayan takımların bir çok sponsor desteği aldığını gördük. Bizler ise o kadar derece yapmamıza rağmen kendi arabamızla gittik. Orada kalamadık. Çocuklar yorgun yorgun gidip geldiler. Bu nedenle destek bekliyoruz. 
HEDEF YURT DIŞINA AÇILMAK
Ö.K: Robotik Kodlama Atölyesi olarak en büyük hedefiniz nedir?
A.Ş: Alanya’daki en büyük hedefimize zaten ulaştığımızı düşünüyorum. Alanya’da iyi bir yerdeyiz. Bizim asıl hedefimiz Türkiye ve Türkiye’den de ziyade yut dışı. Bu iş Türkiye’de çok iyi. Bizim yetiştirdiğimiz çocuklar bu işi geliştirecek. Ama onun geliştirebilmeleri için yurt dışı görmeleri lazım diye düşünüyoruz. Bizim atölyemizdeki çocuklarımız gayet iyi öğrenciler. Alanya’da onlardan iyileri yok. Türkiye’de birinci olduk tamam. Ama çocukların daha iyisini görmesi lazım. Hedefimiz çocuklara yurt dışındaki gelişimi, teknolojiyi göstermek. Çünkü, bu çocuklar bizim geleceğimiz. Onlar bu ülkeyi kalkındıracaklar. Şu anki jenerasyonun çocukları büyüdüğü zaman bizi onlar kurtaracak diye düşünüyorum.


ALANYA ROBOTİK MEB’E BAĞLI SAYILI ATÖLYELERDEN
Ö.K: Türkiye’de robotik kodlama alanında sizin gibi kaç tane atölye var? Milli Eğitim’e bağlı mısınız?
A.Ş: Türkiye’de bizim kapasitemizde yaklaşık 10 kadar atölye var. Biz Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bir kuruluşuz. Buradaki  10 kurumun hepsi  MEB’e bağlı değil.  Çünkü, robotik kodlama biraz arada kalan bir branş. Bilgisayar kursu değil, kodlama kursu değil, Milli Eğitim’de de modülü yoktu. Modüle yeni girdi. Biz de ruhsatımızı alarak Milli Eğitim’e bağlandık.
 ÖĞRENCİLERİN MOTOR BÖLÜMÜ GELİŞİYOR
Ö.K: Peki, bir öğrenci robotik kodlama kursuna geldiğinde, kendisine ileride ne gibi kapılar açılacak?
A.Ş: Aslında direkt olarak mühendislik bölümlerini çok etkiliyor. Mimarlık bölümlerini çok etkiliyor. Ama baktığımız zaman tarımdan, doktorluğa hatta esnaf bile olacaksa direkt her branşı çok etkiliyor. Önemli etkilerinden biri de, şu anda kalifiye eleman çok azalıyor. Biz burada 6 yaşında bir öğrenciye tornavida tutturup, parçaları söktürüp taktırıp çocukların motor becerilerini geliştirip büyüdüğü zaman evindeki bir işi hiç değilse kendisi yapabilecek seviyeye getirmek için sistemli çalışmalar yaptırıyoruz. Her alanda robotik kodlamanın faydası olduğunu düşünüyorum. 
GELECEKTEN UMUT VAR
Ö.K: Sizce Türkiye’de robotik kodlamanın geleceği nasıl olacak?
A.Ş: Robotik kodlamanın Türkiye’deki geleceğinin bizlerle beraber , diğer kurumlar ve yarışmalarla beraber çok daha iyi olacağını düşünüyorum. Biz şu anki jenerasyondan umutluyuz. Liseler biraz daha sınava odaklı ama bizim yetiştirdiğimiz jenerasyonda sağ olsunlar veliler de çok bilinçli. Veliler 5 yaşındaki çocuğunu erkenden buraya getiriyor. Velide bilinç var. Onlar sayesinde Türkiye umuyorum ki robotik kodlamada çok iyi olacak. Çünkü, robotik hayatımızın çoğu alanında yer alıyor. Artık evde bile robot süpürgeler var. Biz atölyemizde o robotun aynısını yapabiliyoruz. Aslında bu bizim için basit bir teknoloji. Bizim 5 yaşındaki öğrencilerimiz o robotu yapabiliyor. Ama tabiî ki onu piyasaya sürmek güç isteyen şeyler. İleride de bunların olacağını düşünüyorum. 

YENİ MESLEKLER TÜREYECEK
Ö.K: Biliyorsunuz ki artık çağımız çok dijitalleşti. İleride bir otele gidince resepsiyonda sizi karşılayacak kişi bir insan yerine robot olacak veya çağrı merkezlerinde iletişim kurduğumuz kişiler bir robot olacak gibi ön görüler var. Sizce robotlar çoğu mesleğin yerine geçip, insanların işsiz kalmasına neden olacak mı?
A.Ş:  Tabi ki birçok meslek kaybolacak ama bunun yanı sıra bir çok yeni meslek de doğacak. O yüzden çocuklarımızı onlara yönlendirmeliyiz. Örneğin bizim lisede bir projemiz var. Doktor Amerika’da, hasta burada. Doktorun buraya gelmesi lazım. Doktor orada 3D gözlüğünü takıp, kendi el hareketleri ile buradaki robota sıfır hata payıyla müdahale ettirebilecek. Bir de mesela devreye dronelar girdi. Helikopterlerin pabucu dama atıldı. O yüzden çocuklarımızı kaybolan iş alanları yerine yeni doğacak iş kollarına yönlendirmemiz gerekiyor.

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER

banner107

banner169