banner84

Alanya'da dükkan sayısı arttı, gelir azaldı

Alanya Posta TV'de Haberin Manşeti programına konuk olan ALTİD Başkanı Sili, Alanya turizmine ilişkin açıklamalarda bulundu. Thomas Cook'un iflasının etkilerinden, ilçedeki turizmin gidişatına kadar birçok bilgi veren Sili, esnafın istediğine ulaşamamasının sebebini ilçede çok fazla dükkan olmasına bağladı

Alanya'da dükkan sayısı arttı, gelir azaldı

-Haber Merkezi
Alanya Posta TV'de her cuma Gaye Coşkun'un sunumu ile yayınlanan Haberin Manşeti'nin konuğu Alanya Turistik İşletmeciler Derneği (ALTİD) Başkanı Burhan Sili oldu. Turizme ilişkin tüm detayların konuşulduğu programda Sili, Thomas Cook'un iflasından, turizmin gidişatına, 2019'da yaşanan gelişmelere kadar birçok konuda görüş bildirdi. Thomas Cook'un iflasının kendileri içinde sürpriz olduğunu belirten Sili, ilçedeki birçok otelin alacaklarını aldığını ancak geçmiş dönem alacakları ile ilgili henüz bir gelişme yaşanmadığı belirtti. 
'BEKLEMİYORDUK'
Thomas Cook'un iflasının sektör için şaşırtıcı bir gelişme olduğunu söyleyen Sili, "Thomas Cook Thomas Cook sizin de bildiğiniz gibi köklü bir firma. Dünyanın her yerinde de kendi markaları ve tesisleri var. Böyle bir yapının genel anlamda değerlendirildiğinde İngiltere, Almanya ekonomisi tüm bu ülkelerde efekti var, hem çalışan sayı anlamında hem böyle bir yapının iflas olasılığı açıkçası hiçbirimizin aklına gelmedi. Diğer şirketlerinin hepsinin batabileceği söz konusu iken böyle bir yapının batma kararı vermesi çok zor buna rağmen bu gerçekleşti. Bu iflas ezber bozdu açıkçası. Bizler dünya turizm pastasında payı olan ülkeler sanırım yeni pozisyonları alacaklar. Bu batış nasıl oldu? Tabi çok bağlantıları olan bir firma ve son dönemde gelişen teknoloji ile birlikte bu online dediğimiz pastadan pay almaya başladığı zaman, ne yazık ki adaptasyonunda sorun yaşadı ve ayak uyduramadılar. Bu yüzden de son bir kararla da bu firma iflası gerçekleşti.
'HER ŞEYİ DEĞİŞTİRDİ'
Tüm dünyada farklı bir algı yarattı. Demek ki Thomas Cook gibi bir firmada batatabiliyor algısı yarattı. Bu boyutta bir firmanın batması hakikaten her şeyi değiştirdi, önlemler alınmaya çalışıldı. Bugün en  geleneksel pazarlama metoduyla satış yapılan Almanya'da dahil online satış yüzde 40'a varmış durumda. Ama bu tabi online satış yapan firmaların türemesi ile ya da açılması ile değil bir diğer taraftan da bu yapıların adapte olmaya çalışarak, kendi sistemlerini kurması ile gerçekleşti. Onlarda kendi içlerinde online satış yapan firmaları oluşturdu. Ama tüm bunlara rağmen bu sisteme adapte edebilmekte çok mümkün değil. Bugünün pazarlama metotları kanalları değişti. Dolayısıyla da büyük şirketlerin ister istemez bunları ayak uydurması lazım, dünya genelinde yaşanan ekonomik sorunlar da bunlarla orantılı" dedi.
'CONDOR'UN KURTARILMASI CİDDİ KAYBI ÖNLEDİ'
Bazı otellerin alacaklarını aldıklarını söyleyen ama geçmiş dönem alacakları ile ilgili henüz bir gelişme olmadığını belirten Sili, "İlk anda baktığınızda Eylül ayından itibaren toplamda geçmiş dönem alacakları ile ilgili toplam maliyet Ege ve Akdeniz bacağında 150 milyon Euro civarında. Gelecek olan misafirin Ekim ayı ve kış dönemi değerlendirdiğimizde, Türkiye'ye maliyeti yaklaşık 200 milyon Euro civarında. Bu sadece konaklama sektörü ve bu yapıya hizmet veren diğer yapıları yaşadığı bir sorun. Alman Hükümeti Condor'u kurtarmasaydı daha ciddi sonuçlar oluşabilirdi. Orada faaliyeti dursaydı çok daha büyük bir kayba neden olabilirdi.Yapmış olduğumuz görüşmelerde İskandinav ve Rusya kanadında ifade ediyorlar. Bizler farklı firmalar kendi firmalarımız da var bunlarla yolumuza devam edeceğiz dediler ve şu anda intourist uçuşa devam ediliyor, ödemelere devam ediliyor, finansal açıdan bunlar zaten bağımsızlar kendi içlerinde bir yapıları vardı. Şimdi onlar da Thomas Cook firmasının dışında farklı bir firma adı altında yoluna devam edecek. Eğer çok anormal bir durum olmazsa aynı şey Rusya için de geçerli ama bu süreçte İnsanların bu yapıları güvenerek destekleri lazım" diye konuştu. 
'MİNİMUM DÜZEYDE ETKİLEYECEK'
Thomas Cook iflasının etkilerinin olacağını söyleyen Sili, "Bir takım etkileri olacaktır ama benim düşünceme göre minimum düzeyde olacaktır. Örnek veriyorum İngiltere pazarından Türkiye'ye yönelik ilk olarak yanlış bilmiyorsam eğer 860 ya da 870 civarında koltuğu vardı Thomas Cook'un. Bir firma açıklama yaptı ve koltuk ilavesi yapacağını açıkladı. Boşalan yerleri mutlaka başkaları dolduracak, ama sonuç olarak uçaklarla bağlantılı oradaki tur operatörlerini boşluğu kapatan anlamında Hemen faaliyetlerine başladılar Bu kez daha alman pazarı için de geçerli Belçika Iğdır Hollanda Iğdır ya da şu anda iflas açıklanmamış olan muhtemel buralarda boşlukları dolduracak uçak koltuğu olduğu sürece genel olarak değerlendirdiğimiz zaman bir uçak sorunu yok yani talebe ile doğru oran
'2021'DE TOPARLAYABİLİRİZ'
Kısa vadede bunun toparlanabileceğine inanıyorum. Tamamiyle silinecektir bunun etkileri. Ekim'in ilk haftalarında bir toplantı yapacağım. Bu noktada 2020'de yapamayabiliriz 2021'de daha iyi olabiliriz. Tur operatörleri ve acenteları kendi önlemlerini aldıktan sonra minimum düzeyde yaşanması adına, doğru bir perspektif ortaya ya da çalışma metodu ortaya koyabiliriz, Thomas Cook'un zararının en büyük nedeni minimumda Temmuz ortasından Eylül ayı için hiç ödeme yapmayan bir toperatör olmasından kaynaklanıyor" dedi.
'SORUŞTURMALAR YAŞANDI'
Thomas Cook misafirlerinden ücret talep edenlerinin olduğunu belirten Sili, "Birkaç noktada bununla ilgili tahsilat yapmaya çalışanlar ile ilgili soruşturmalar gerçekleşti. Bir iki tutuklama oldu ama akabininde bırakıldı. Sonuçta burada genel anlamıyla baktığımız zaman doğru olabilir. Şu anda içeride olan misafirlerle alakalı olarak şöyle bir realite var. Şirket iflas ettiği anda ve bu bunu açıkladı andan itibaren misafir münferit misafir konumuna düşer. 14 günlük bir tatil varsa misafirin ve açıklanan iflasının ardından sonraki süreçte ki parayı otel temin edebilir böyle bir yasal hakkı var" dedi.
'BİZİM İÇİN RAKAM BÜYÜK'
Alanya'nın 25 milyon Euro alacağının olduğunu ifade eden Sili, "İngilizlerin toplamda 12 bin civarı tüm Akdeniz çanağında müşteri vardı ve toplamda 24 bin küsür civarında Türkiye'de misafir var idi. Büyük bir bölümü ülkelerine gönderildi. Alanya üzerinde rakamı araştırmadım. Alanya'nın toplam maliyeti 20-25 milyon Euro civarında olduğunu biliyorum. 150 milyon Euro rakamının içerisindeki durumumuz bu. Ege bölgesinin daha yüksek ama bizim Alanya olarak Bizim kendi işletme yapılarımız göz önüne aldığımız zamanda bizim için de çok ciddi bir rakam" dedi.
'ALANYA DİJİTALLEŞİYOR'
Alanya'nın dijital çağa ayak uydurduğunu söyleyen Sili, "Alanya özeli de dahil dijital pazarlamanın öneminin farkındayız ve ALTAV yönetiminde olan arkadaşlarımız hakikaten bu noktada hem dijital pazarlamada noktasında hem de dünyada ilgi çeken blogger, medya fenomeni bunlarla irtibata geçerek Alanya'ya getirme anlamında ciddi zorluklarla gerçekleştiriyorlar. Alanya'da bir dönüşüm yaşadı, yaşamaya da devam edecek. Dolayısıyla dijital pazarlamada dijital tanıtımı anlamında ciddi bir çaba var" diye konuştu. 
'SEKTÖRE YÜK'
Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı ile ilgili soruyu da yanıtlayan Sili, "1 Ekim itibariyle başlayacak bir şey bu. 1 ekim itibarıyla zaten bizim sahil kesiminin sayılar düşer ve rakamlarda düşer ve verilecek rakamlarda çok ciddi boyutlarda olmayacak. Ama gelecek yıl artacak. Gelecek yıl artması demek bizim müşteri sayımızın ve gelirimizin iyi olması anlamında ciromuz da gelirimiz de doğru orantılı olarak artacak.  Bizim tercihimiz burada ciromuzdan 0.50 alınmasıydı ama istediğimiz gibi olmadı. Turizm sektörüne tabii ki yeni bir yük ama dünyada turizmi iyi yapan ülkelerin hepsini de bu tür şeyler var. Burada temel sorun şu bizim vergi oranlarımız çok yüksek. Özellikle özel tüketim vergisi çok yüksek. Alkole ödediğimiz ÖTV inanılmaz. Bizim rakip ülkelerimizin çok çok üzerinde bir rakamla, maliyetlerle gerçekleştiriyoruz. Şimdi bu tür oluşumlar olmalı ,Türkiye tanıtım Ajansı ya da Turizm geliştirme Ajansı olmalı. Bunlara biz karşı değiliz ama bir diğer taraftan rakip ülke olarak bizimle aynı segmentte diğer ülkelerle de vergi oranlarında çelişmemeliyiz. Bizim maliyetlerimiz çok yüksek olmamalı. Bu geliştirme ajansına ödenecek rakamlar tesis başına değerlendirdiğimizde çok büyük rakamlar olmayabilir, ama Ekim, Kasım, Aralık ayı için söylüyorum zaten tesislerin birçok kapanacak. Müşteri ve misafir sayıları da azalacak, Ama bir dahaki sene ciddi rakamlar oluşmaya başlayacak" dedi. 
'FİYATLARI İNDİREREK HATA YAPTILAR'
Krizlerin olduğu dönemde otelcileri indirim yapmamaları konusunda uyardığını ancak buna otelcilerin uymadığını ve bu nedenle istenilen gelire ulaşılamadığını söyleyen Sili, "2016'da Rus uçağı ile ilgili sıkıntı yaşandığı noktada ben otelcilerle de bir toplantı yaptım. Bu sene kimse yüzde 95'i hedeflemesi şu anda görünüyor ki, Rusya pazarı durmuş durumda. Bunu fırsat bilen Avrupa fazlasını hedeflememelerini söyledim. Rakamları belirli bir seviyede tutun. Çünkü önümüzdeki senelerde bunların bize geri dönüşü, kaybımız çok daha yüksek olur. Kabul görmedi, dönüldü yine, fiyatlar indirildi. Bugün 2019'da hala rakamlarımız 2014-2015 seviyesinde değil diye duyuyoruz. Neden değil? Çünkü biz daha fazla müşteri alalım istedik, görünen bir realite var. Bizim Antalyamıza 2015'te inmiş olan toplam misafir sayısı 12 milyon, 2016'da misafir sayısı 6 buçuk milyon. Yüzde 50 bir azalma var. Bugün de baktığımız zaman, Antalya'ya inen Ağustos itibariyle misafirin yüzde 40 Rus, 10 milyon gelmişse, bunun 4 milyonu Rus. 
'SEKTÖR KARAR VERMELİ'
Bunlara rağmen siz fiyatta indirim yaparsanız, birileri daha çok para kazanacak ve siz daha çok zarar edeceksiniz. Belki tesis yüzde 60 değil yüzde 90 dolacak. Ama 30 liraya değil de 12 liraya dolduracaksınız. Burada sektörün artık bir karar vermesi lazım, bundan sonra ne yapmalıyız diye. Herkes her şey dahil sistemine yükleniyor. Aslında yanlış bir sistem yok, Her Şey Dahil sistem bugün özellikle bizim kaynak pazarlarımızın büyük bir çoğunluğu da Rusya ve Almanya. Bu pazarlarda son derece talep gören üründen bahsediyoruz. Profil ile ilgili sorunlar yaşıyoruz, hep bunu eleştiriyoruz. Alanya'ya gelen müşteri profili, benim hoşlanmadığım bir kelime de olsa, bizim vermiş olduğumuz rakamlarla geliyor bu adamlar" dedi. 
'GEÇEN SENEYE GÖRE DURUM DAHA İYİ'
Sektörün hızla geliştiğini ve iyi rakamlara ulaşıldığını, 2019'un 2018'i geçtiğini belirten Sili, "Geçen sene ile bu seneyi kıyasladığımız zaman yüzde 17 oranında bir artış var toplam inen kişi sayısı ve tatil yapan insan sayısı anlamında. Bu da şu anlama geliyor, bu sene de 15 milyon rakamına ulaşmış olacağız, belki de geçeceğiz. Bir önceki seneye nazaran Alanya üzerinde yüzde 10 ile 15 arasında bir artış söz konusu tesislerimizde. Mart ortasına kadar olan süreçte operatörlerin de çok ciddi bir artış söz konusuydu. Özellikle Avrupa pazarında, İngiltere pazarında, hatta Rusya pazarında. Bir önceki senenin ön rezervasyonlarında baktığım zaman yüzde 60 yüzde yüzde 100 artış vardı. Ama bu Mart ortası itibariyle bir anda bıçak gibi kesildi. Ondan sonra Nisan ayında Mayıs'ın belirli bir dönemine kadar rezervasyon akışı inanılmaz yavaştı. Sonra birden son dakika satışları tekrar yenilendi ve sezonun yüzde 15 bir artış ile kapatacağız. Şu an bir artışlar var ama bunun bu şekilde gitmesi mümkün değil diye de açıklamalarda bulundum. Biz Antalya ve Gazipaşa- Alanya Havalimanı'ndan talep edilmiş olanları biliyoruz. Biz 2019'u 2018'den daha iyi geçiriyoruz. Kaldı ki bizim geçen sene 13,5 milyonla bir rekor kırdığımız aşikar. Bu sene de 15 milyon rakamına hızla ilerliyoruz. Dolayısıyla artışlar söylediğimiz anlamda geldi" dedi 
'TURİST OTELDEN ÇIKIYOR'
Esnafın para kazanamadığı için yakındığını ancak bunun sebeplerinin çok fazla dükkan açılması ile bağlantılı olduğunu ifade eden Sili, "Burada temel sorun aslında insanların sıkıntısı şu oldu, tamam bu kadar insan geliyor da bizim satışlarımız o noktada değil ya da o kadar artmadı. Haklı olabilirler bunu kestiremiyoruz. Sadece biz kendi tesislerimizde doğru orantılı şunu görüyorum, insanların dışarı çıktığını ellerinde torbalarla geri döndüğünü görüyorum. 
'DÜKKAN SAYISI ARTTI'
Şimdi buna da bakmak gerekiyor. Önceden Alanya'da kaç dükkan vardı, şimdi kaç dükkan var. Tesiste dükkanı açan da bizim bir esnaf kardeşimiz ya da dışarıda dükkanı olan başka bir kardeşimiz de. Açmak zorunda değiller, açmasınlar. Biz Bakanlığın kriterleri gereği tesisimizde 5 civarında dükkan bulundurmak zorundayız. Bunlardan bir tanesi kuaför bir market onun haricinde kuyumcu olmak zorunda. Nitelikler yönetmeliği gereğince 4 ve 5 yıldız alabilmek için biz bunları yapıyoruz. Kendi adıma çok yoğun bir yüklenme misafire müsaade etmiyoruz. Ama bunu bir gelir olarak düşünen hizmetten ziyade esas sorun, eskiden sadece Alanya merkez vardı. Aslında yapılan yanlışlar neticesinde onların da bir çoğu ortadan kayboldu. 
'HERKESİ DOYURACAK PARA YOK'
Buraya gelen 10 liralık malı 100 liraya sattık insanlara. Bu insanlar da Türkiye'ye geldikleri zaman pazarlık etmek ya da güvenmeme noktasında ciddi tecrübeler elde ettiler. Bir taraftan da acentalar çıktı, bir sürü dükkan var acentaların götürdüğü mağazalar var. Bu kadar para yok zaten insanlarda herkese doyuracak bir para yok ortada. Orada da bir sıkıntı var. Her binanın altında birden fazla dükkan oluyor bu her yerde böyle. Eskisi kadar ne yazık ki herkesi tatmin edecek düzeyde bir alışveriş yapılmıyor" diye konuştu. 

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER

banner107