banner84

'Turist var, harcama yok'

Rusya ile yaşanan krizinin aşılmasının ardından yaralarını saran turizm sektörü eski turist sayılarına ulaşmaya çalışıyor. Turizmciler doluluk oranlarının iyi olduğu, Avrupa pazarlarının yükselmeye başladığını fakat turist başına düşen harcama oranlarında düşme yaşandığını bildirdi. 

'Turist var, harcama yok'

-Engin ANAK
-Figen YAYLA

Alanya turizmi yaralarını sarmaya başladı. Turizmciler ilçe turizminin son 10 yıldaki altın senesi olarak adlandırdıkları 2013-14 sezonu rakamlarına ulaşamayacaklarını belirtti. Turizmciler doluluk oranlarının genel olarak tatmin edici olduğu fakat turistten sağlanan gelir durumunun dolulukla aynı orantıda gelişmediğine dikkat çekti. Konuyla ilgili açıklama yapan Alanya Tanıtım Vakfı Yönetim Kurulu Üyesi Cengiz Topçu, “2016 ve 2017'de yaşadığımız sıkıntıları atlatmış durumdayız. Bütün Avrupa ülkelerinden bir geri dönüş görüyoruz. Özellikle herkesin de bildiği gibi Ruslar birinci sırada Almanlar eski rakamlarına yavaş yavaş ulaşmaya çalışıyorlar fakat Almanya için son bir iki senedir yaşadığımız sorun şu.  Almanya'dan geliyorlar fakat öz Alman sayısında halen istediğimiz rakamları ulaşabilmiş değiliz. Gelenler Almanya'da yaşıyan yabancılar oluyor. Çek ve Polonya pazarında ciddi artış söz konusu bu pazarlar geri döndü artık diyebiliriz. Aynı şekilde İngiltere pazarında artış söz konusu. İskandinav pazarında yavaş da olsa bir yukarıya doğru yükselme söz konusu özellikle geçtiğimiz yıllara göre İskandinavlarda rakam da verelim yüzde de 18,20 arasında bir artış var.Özellikle İskandinavlarda bir milyon yüz bin  Paksi yakalamış bir destinasyonuz. Her ne kadar bu rakamları yakalamamız biraz zaman olacaksa da yukarıya doğru bir gidiş söz konusu. Sezonun şu anki durumuna baktığımızda yüzde 90-95 oranında doluluğumuz mevcut. Önümüzdeki haftadan itibaren o boşlukların da dolması ile birlikte yüzde yüze ulaşırız. Ayrıca bu sezonun özellikle son 2 senedir iyi gitmesinin ardından kışın da biraz hareketlenme bekliyoruz. Uçakların sayıları yavaşta olsa artıyor. Bu kuş diğer kuşlara göre daha iyi geçecek gibi gözüküyor'' dedi.
'HARCAMADA 2014'ÜN AŞAĞISINDAYIZ'
Eski yıllardaki turizm rakamlarına henüz ulaşılamadığına dikkat çeken Topçu, Turizm Bakanlığı’nın açıkladığı verilere göre de harcama rakamlarında düşüş yaşandığını söyledi. Topçu, "Harcamalara baktığımızda 2013-2014 yıllarına göre  bayağı aşağıdayız. Turizm Bakanlığı'ndan Haziran ayı verileri son olarak açıklandı. 625 dolar civarı kişi başı harcama rakamı. Bizim tabii her şeyden önce ilk amacımız ülkeye turisti çekmek. Sürdürülebilir anlamda bir turizm yapmak daha sonra bu fiyatları yavaş yavaş arttırmak ve müşterinin de harcadığı rakamları mümkün olduğunca üst seviyelere çıkarmak. Ancak bunu hızlı bir şekilde yapma şansımız yok. Gerek otellerle yapılan kontratlar gerekse paket fiyatları olsun bunları belirlerken çok ani çıkışlar yapılmamalı. Sonuçta buraya gelecek yabancıyı da ürkütebilir tatil fikirlerinde değiştirebilirler. Önümüzdeki yıllarda kişi başı harcamadan da yükseleceğini düşünüyorum. Tabii bunun yanında bu insanların gelen misafirlerin harcama yapmasını sağlayacak sebepler de  yaratmamız lazım. Çünkü çarşıya çıktığımız zaman veya çevre turlarına baktığımız zaman yeni şeyler üretmediğimizi görüyoruz Bence burada da bir eksikliğimiz var müşteriye para harcatmasını bilmeliyiz. Para harcanacak sebepler yaratmalıyız. Bununla ilgili çalışmalara daha yoğun bir şekilde devam etmeliyiz'' dedi.
'SIKINTILAR DEVAM EDECEK'
Alanya Turistik İşletmeciler Derneği Başkanı Burhan Sili ise 2019 yılının turist sayısı olarak artı bir sezon geçireceğini fakat indirimler ve diğer faktörlerden dolayı ekonomik sıkıntıların devam ettiğini kaydetti. Sili, "Tüm Akdeniz ve Alanya olarak konuyu değerlendirirsek eğer doğru erken rezervasyon diye ifade ettiğimiz ocak-şubat döneminde çok yüksek oranlarda bir önceki seneye nazaran erken rezervasyon talebi aldık. Bu sezonunda çok iyi geçecek yönünde bir algı yarattı ki olumsuz da bir sezon geçirmiyoruz açıkçası. Özellikle mart ortası itibarıyla nisan sonuna kadar olan dönemde o çok hızlı gelen rezervasyon döneminde  düşme değil ama ciddi bir kesilme oldu. Buna rağmen tabii ki sezon başı zaten nisan-mayıs ayları belirli doluluklarımız veya boşlukları mız oluyordu ki bu da ceyran etti ama haziran itibariyle tekrar dolmaya başladı. Tabii bu hızlı rezervasyon sürecinde gelir anlamında da hem de sayı anlamında 2014-2015 ve kalacağımızı düşünmüştük ama sayı anlamında yakalasak ve hatta geçmiş olsak dahi gelir anlamında 2014 2015  seviyelerine gelmemiz için biraz daha zaman var. Bu süreçte iç pazarda belirli bir oranda genel ekonomik nedenler hem de bizim maliyetlerimizin artması sebebiyle arttırmış olduğumuz fiyatlardan dolayı talepte bir daralma oldu. Tüm Türkiye genelinde söylüyorum bunu tabii bu daralmanın etkisi hem iç pazar hem de bizim açımızdan arzu edilmeyen bir durum. Çünkü iç pazarın olmadığı noktadan ki daha önce de gördük bunu ana pazarımız ın iç pazar olduğunu biliyoruz. Onun üzerine diğer kaynak pazarlarımızı değerlendiriyoruz. Bu sıkıntıların aslında fiyat indirimlerinin ya da gelir anlamında aynı seviyelerde ya da daha yüksek seviyelerde olamamamızın sebebi iç pazardaki daralma. Yoksa hem Avrupa pazarında hem Rus pazarında diğer kaynak pazarlarda genel anlamda bir artış söz konusu. Sonuçta 2019 operasyonel anlamda kişi sayısı anlamında artı ile geçecek bir sezon olacak. Bölgemiz adına da ama gelir bacağında 2018'e göre bir tık daha iyi olsak da daha önceden hedefimiz olan ya da gerçekleştiririz dediğimiz 2014-2015 seviyelerine ulaşamayacağınız'' dedi.
'ARTIŞLAR VAR'
Başkan Sili, bu sezonun en büyük artısının Alanya’yı geçmişte tercih eden ülkelerin bazılarında tekrar hareketlenme yaşandığını, Almanya, Slovenya, Macaristan, Polonya gibi ülkelerde ciddi artışlar gözlendiğini sözlerine ekledi. Sili, "Avrupa biliyorsunuz 2016 Rusya'da yaşanan krizle birlikte 2015 rakamlarına baktığımızda  aslında Orta Avrupa aynı rakamları gelebilmiş değil örnek Almanya pazarı 3 milyon 500 bindi Antalya ve Alanya bağlamında konuşuyorum. Bu sene ulaşmayı hedeflediğimiz rakam üç milyon  seviyelerinde Ama tüm bunlara rağmen Bir önceki seneye nazaran yüzde 30 civarında bir artış söz konusu olacak Almanya pazarında.Bunun yanında İngiltere pazarında ciddi bir artış oldu. Hem bölgemize hem Akdeniz'e hem de Türkiye genelinde ciddi bir artış söz konusu oldu. Bunun yanı sıra ufak kaynak pazar diye ifade ettiğimiz Doğu Avrupa pazarı örneğin Slovenya, Macaristan, Polonya gibi pazarlarda da ciddi artışlar söz konusu. Bir diğer yandan Ortadoğu pazarında da bir artış var. Özellikle İran-Irak pazarıarında. Çin'den belki bölgemize değil ama İstanbul-Kapadokya gibi bölgelere bir talep söz konusu bir diğer yandan Hindistan pazarında bir gelişme var zaman içerisinde orası da gelişecek ve ümit ediyorum ki Türkiye 2023 hedeflerine istemiş olduğu şekilde ulaşacak'' diye konuştu. 

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER

banner107