2027 yılında geçerli olacak asgari ücret için geri sayım başladı. Milyonlarca çalışanın merakla beklediği yeni ücretin belirlenmesi için Asgari Ücret Tespit Komisyonunun aralık ayında toplanması bekleniyor. Henüz kesin görüşme takvimi açıklanmazken, yüzde 25, 27, 28,4, 30 ve 33,7 oranlarındaki zam senaryolarına göre oluşabilecek net ve brüt ücretler hesaplandı.
Asgari ücret görüşmeleri ne zaman?
Yeni yılda uygulanacak asgari ücretin belirlenmesi amacıyla Asgari Ücret Tespit Komisyonunun aralık ayında görüşmelere başlaması bekleniyor. 2027 yılına ilişkin kesin toplantı takvimi ise henüz açıklanmadı.
Önceki yıllardaki uygulamalar doğrultusunda komisyonun aralık ayı içinde 3 veya 4 toplantı gerçekleştirmesi bekleniyor. Görüşmelerin tamamlanmasının ardından yeni asgari ücretin açıklanması ve belirlenen tutarın 1 Ocak 2027 itibarıyla yürürlüğe girmesi öngörülüyor.
2027 asgari ücret ne kadar olacak?
2026 yılında net 28 bin 75 lira 50 kuruş olarak uygulanan asgari ücret üzerinden yapılan hesaplamalarda farklı zam oranlarına göre ortaya çıkabilecek rakamlar şöyle:
| Zam oranı | Net asgari ücret | Brüt asgari ücret |
|---|---|---|
| Yüzde 25 | 35.094 TL | 41.268 TL |
| Yüzde 27 | 35.656 TL | 41.929 TL |
| Yüzde 28,4 | 36.048 TL | 42.410 TL |
| Yüzde 30 | 36.498 TL | 42.939 TL |
| Yüzde 33,7 | 37.536 TL | 44.161 TL |
Yüzde 28,4'lük oran Orta Vadeli Program (OVP) tahmini üzerinden, yüzde 33,7'lik senaryo ise vergi istisnasına ilişkin tahminler üzerinden hesaplanıyor. Söz konusu oranlar yalnızca senaryo niteliğinde bulunuyor ve Asgari Ücret Tespit Komisyonunun vereceği kararın yerine geçmiyor.
Zam birçok ödemeyi değiştirecek
Yeni asgari ücret yalnızca çalışanların maaşlarını değil, asgari ücrete bağlı olarak hesaplanan çok sayıda ödeme ve prim tutarını da etkileyecek.
İşsizlik maaşı
İşsizlik ödeneğinin alt ve üst sınırları asgari ücret üzerinden hesaplanıyor. Mevcut durumda 13 bin 111 lira ile 26 bin 223 lira arasında değişen işsizlik maaşının, yüzde 28,4'lük zam senaryosunda yaklaşık 16 bin 835 lira ile 33 bin 670 lira arasında olması bekleniyor.
Kıdem tazminatı
Asgari ücretteki artış, asgari ücretle çalışanların kıdem tazminatı tabanını da yükseltecek. Yüzde 28,4'lük zam senaryosunda yıllık net kıdem tazminatı tabanının yaklaşık 42 bin 88 liraya ulaşabileceği hesaplanıyor.
Doğum izni ödeneği
Doğum iznine ayrılan çalışan annelere ödenen geçici iş göremezlik ödeneği de yeni asgari ücretten etkilenecek. Mevcut hesaplamada 168 günlük izin süresi için en az 123 bin 312 lira olan toplam ödemenin, zam senaryolarına göre 158 bin 332 lira ile 164 bin 868 lira seviyelerine çıkabileceği hesaplanıyor.
Yarı zamanlı çalışma ödeneği
Doğum sonrasında yarım çalışma hakkından yararlanan annelere İŞKUR tarafından yapılan ödemeler de yeniden hesaplanacak. Mevcut aylık 16 bin 389 liralık desteğin, farklı zam ihtimallerine göre 21 bin 44 lira ile 21 bin 912 lira arasında olması bekleniyor.
Yarım zamanlı çalışan annelerin işverenlerinden aldıkları ücret de artıştan etkilenecek. Mevcut 14 bin 37 liralık tutarın yüzde 28,4'lük zamla 18 bin 24 liraya, yüzde 33,7'lik zamla ise 18 bin 768 liraya çıkabileceği hesaplanıyor.
Rapor paraları değişecek
Hastalık veya iş kazası nedeniyle raporlu olunan günlerde ödenen geçici iş göremezlik ödenekleri de günlük kazanç üzerinden hesaplanıyor. Mevcut en düşük günlük ödeme tutarları yatarak tedavide 550,5 lira, ayakta tedavide ise 734 lira olarak uygulanıyor.
Yüzde 28,4'lük zam senaryosunda bu tutarların sırasıyla 706,84 lira ve 942,46 liraya yükselmesi bekleniyor.
Stajyer ücretleri
Asgari ücret artışı stajyerlerin en düşük ücretlerini de değiştirecek. 20'den az personel çalıştıran iş yerlerinde staj yapan gençler için mevcut 4 bin 211 liralık en düşük ücretin yüzde 28,4'lük artışla 5 bin 407 liraya ulaşabileceği hesaplanıyor.
20 ve daha fazla personel çalıştıran iş yerlerinde ise mevcut 8 bin 422 liralık en düşük stajyer ücretinin aynı zam senaryosunda 10 bin 814 liraya çıkması bekleniyor.
BES kesintisi de artacak
Otomatik katılımlı Bireysel Emeklilik Sistemi kapsamında çalışanlardan yapılan kesintiler brüt ücret üzerinden hesaplanıyor. Mevcut 990,9 liralık en düşük kesinti tutarının yüzde 28,4'lük zam halinde 1.272 liraya, yüzde 33,7'lik zam halinde ise 1.324 liraya yükselmesi bekleniyor.
Borçlanma maliyetleri yükselecek
Doğum borçlanması, askerlik borçlanması ve yurt dışı borçlanması gibi işlemlerde ödenecek prim tutarları da asgari ücretteki değişimden etkilenecek. Yeni ücretin belirlenmesiyle günlük ve toplam borçlanma maliyetleri yeniden hesaplanacak.
İsteğe bağlı sigorta primleri, Genel Sağlık Sigortası (GSS) primleri ve diğer bazı borçlanma tutarlarının hesaplanmasında da asgari ücret esas alındığı için 2027 yılında belirlenecek yeni rakam, bu ödemelerin alt ve üst sınırlarını da değiştirecek.





